ReittienKP II -hanke

Matkailun digitaalinen myynti ja markkinointi valmennus

Reittien ja matkailupalvelujen Keski-Pohjanmaa -hanke järjestää:
Matkailun digitaalisen myynnin ja markkinoinnin valmennuksen
perjantaina 24.1. klo 9-16, Yritystalo Evaldissa, Ristirannankatu 1,
Kokkola
• Valmennuksen tavoitteena on saada osallistujat hyödyntämään ja käyttämään
matkailun digitaalisia myynti ja markkinointi kanavia mahd. tehokkaasti
• Valmennuksen jälkeen osallistujat ymmärtävät
– miten matkailun digitaalinen myynti ja markkinointi toimivat
– miten yrityksen digitaalista löydettävyyttä tulee kehittää
– mitä digitaaliset myyntikanavat ovat, kuinka niihin pääsee mukaan ja mitä ne
maksavat
– miten yrityksen omaa ja alueen yhteistä suoramyyntiä voidaan tehdä ja
kehittää
• Valmennuksessa osallistujat tekevät oman yrityksen digitaalisen löydettävyyden
mittauksen ja saavat 10 käytännön ohjetta löydettävyyden parantamiseen
• Valmennuksessa käytetään runsaasti käytännön esimerkkejä matkailuyrityksen ja –
alueen / reitistön digitaalisen markkinoinnin ja myynnin toteuttamiseen
Kouluttajana toimii Rovaniemeläinen VisitFinland Akatemiavalmentaja ja matkailun
digitaalisen liiketoiminnan asiantuntija Kirsi Mikkola.
Kirsillä on vahva 23-vuoden käytännön kokemus ja näkemys matkailuteollisuuden
kotimaan ja kansainvälisen kaupan tilasta ja digitaalisuuden käytön haasteista ja
mahdollisuuksista, yritysten verkostoitumisesta tuotannossa, alueorganisaatiotyöstä ja
digitaalista jakelukanavista.
Ilmoittautumiset mari.keiski@kosek.fi 21.1. mennessä. Valmennus on maksuton,
mutta jos ilmoittaudut etkä saavukaan paikalle, perimme siitä 50 € maksun.

OHJELMA
Klo 8:30 – 9:00 kahvi
Klo 9 – 10:30 orientoituminen ja matkailuyrityksen verkkojalanjälki
– Matkailun digitaalinen ekosysteemi ja muutosajurit lyhyesti – keskustelua
osallistujien omista havainnoista
– Matkailuyrityksen digitaalinen löydettävyys – harjoitus
– 10 käytännön vinkkiä digitaalisen löydettävyyden nostamiseen
Klo 10:30 – 10:45 paussi
Klo 10:45 – 11:30
– Digitaalinen markkinointi ja sosiaalinen media matkailuyrityksen palvelujen myynnin
tukena
– Suosittelumarkkinoinnin merkitys matkailutuotteiden myynnissä
Klo 11:30 – 12:30 omakustanteinen lounas
Klo 12:30 – 14:00
– Mitkä myynnin jakelukanavat ovat matkailuyritykselle tehokkaimpia?
– Miten ne eroavat asiakasryhmittäin?
– Miten paljon jakelukanavissa mukana olo maksaa ja paljonko on mahdollista saada
kauppaa?
– Miten jakelukanaviin pääsee mukaan?
– Mitkä ovat vastuut ja velvoitteet jakelukanavalla ja yritykselläsi?
Klo 14:00 – 14:15 paussi
Klo 14:15 – 15:30
– Yrityksen suoramyynnin kehittäminen ja varausjärjestelmät
– Yritysten palvelujen ristiinmyynti ja paketointi
– Miten ristiin myyntiä voidaan tehdä, entä paketoida?
– Myynnissä huomioitavat lait ja asetukset (matkapakettilaki, GDPR)

Luontokohteista potkua matkailuun

Tiiviillä hankkeen ja matkailuyrittäjien yhteistyöllä tuloksekkaasti läpiviety #ReittienKP -hanke saa heti perään jatkoa #ReittienKP II -hankkeesta. Keski-Pohjanmaan luontoreittejä ja -kohteita on katsottu jo 1.5 miljoonaa kertaa maailmalla suositun sovelluksen kautta.
#ReittienKP -hankkeessa on kartoitettu kaikki Keski-Pohjanmaan luontoreitistöt ja -kohteet sekä matkailupalvelut. Hyvässä kunnossa olevat reitit ja kohteet on syötetty kansainväliseen Outdooractive -karttasovellukseen, www.outdooractive.com/fi. Kartalta löytyy reittejä vaeltamiseen, melontaan, pyöräilyyn, kulttuuriin ym. yhteensä 54 kpl ja kohteita kuten yritykset, museot, laavut ym. reilusti yli 300 kpl. Tähän puhelimeen appinakin ladattavassa sovelluksessa yhdistyvät reitistöt ja palvelut. Samalta kartalta saa kaikki tiedot reitistä kuvauksineen, kuvineen, karttoineen ja korkeuseroineen, mutta myös kaikki matkailupalvelut reitin varrelta ja lähialueelta. Reittejä voi myös helposti jakaa omille kotisivuille tai sosiaaliseen mediaan ja jokainen pääsee myös itse suosittelemaan ja lisäämään kommenttejaan. Keski-Euroopassa sovellus on erittäin aktiivisessa käytössä ja alueemme näkyvyys on tämän ansiosta parantunut huomattavasti. Maakuntamme reitistöt ja kohteet on nähty jo nyt Outdooractivessa 1.5 miljoonaa kertaa.
Reittien ja matkailupalvelujen Keski-Pohjanmaa II-vaihe käynnistyy 1.10.2019 ja kestää kolme vuotta. Tämän kolme vuotta keskitymme maakuntamme yhteisen matkailubrändin kehittämiseen ja testaamiseen, myymisen ja ostamisen helppouteen sekä yritysten toiminnan kehittämiseen. Teemme koko maakunnan yhteiset palveluesittelylähtöiset matkailusivut, yhteiset esitteet sekä erilaisia messu- ym. markkinointikokeiluja.
#ReittienKP -hankkeessa on ollut mukana 143 yritystä ja 58 muuta toimijaa. Jos et ole vielä ollut mukana, niin ota yhteyttä mari.keiski@kosek.fi, ja lähde yhdessä mukaan viemään maakuntamme matkailua eteenpäin.
Kaikkein tärkeimpänä tavoitteena on ollut yhtenäisen, koko maakunnan matkailualueen luominen sekä yhteishengen kasvattaminen. Verkostoituminen yli kuntarajojen, tutustuminen ja yrittäjien välisen luottamuksen syntyminen on ollut avainasemassa. Tässä olemme yhdessä onnistuneet ja yhteishenki matkailuyrittäjien ja -toimijoiden kesken maakunnassamme on mahtava. Nyt uskallamme suositella toistemme palveluja, ja useita eri yrittäjien yhteisiä tuotteita ja paketteja on syntynyt. Tapaamisissamme on saatu kuulla iloista puheen sorinaa, loistavia ideoita ja naurua, joka tulee suoraan sydämestä.
Tervetuloa meille, Keski-Pohjanmaalle!
Reittien ja matkailupalvelujen Keski-Pohjanmaa
#ReittienKP
I-vaihe 1.4.2017-30.9.2019 ja II-vaihe 1.10.2019-30.9.2022
Mari Keiski, projektipäällikkö
Kokkolanseudun Kehitys Oy
mari.keiski@kosek.fi, 044 7809 715